Leta i den här bloggen

måndag 21 november 2011

Den längsta skönhetsenkäten någonsin del 1



Nu har jag hittat en jätterolig enkät om skönhetsfrågor på Quetzalas blogg. Men den är sååå lång så jag har delat upp den i fyra delar annars skulle ingen orka läsa. Här kommer del 1:


Vad är det första i skönhetsväg du gör när du kliver upp?
Tvättar ansiktet med Jan Marini Bioglycolic cleanser.

Vad är den viktigaste skönhetsprodukten, SP, i ditt badrumsskåp? 
Det är utan tvekan den rengöringen. Den är asbra!
 
Vad är den dyraste SP du äger och hur mycket kostar den? 
Jobbig fråga tycker jag, känns som att man skryter. Men det blir samma svar där: Min ansiktsrengöring. Den kostade 260:- och då köpte jag den ändå på Tradera av ett utförsäljningsföretag.
 
Vad är det värsta du har utsatt ditt ansikte för?
Alldeles för starka rengöringsprodukter som bara torkar ut.

Vad tycker du att svenska folket underskattar?
Husmorsknep, det finns ju massa bra grejer man kan göra av sånt man har i skafferiet. Sen tror jag att många skulle må bra av lite naturligare hudvård.

Överskattad SP? 
Estee Lauders Idealist serum som ska minska porerna och göra huden klarare. Det enda som hände var att jag blev lite lenare när jag hade den på mig. Annars, nada.

 
Dagcreme, märke?  
Just nu har jag ingen utan använder upp massa prover jag hade liggandes (snål) så idag blev det nån från Vichy som var helt ok. Vill köpa en från Jan Marini men då måste jag nog råna en bank först.

Nattcreme märke?
Just nu har jag en olje-period och smörjer in ansiktet med nagelbandsolja på kvällarna. Låter stört men den innehåller mandelojla som jag har hört ska vara bra.

Bästa husmorsknep?
Citronpeeling: Dränk en bomullsrondell i citron, ös på en tesked socker och skrubba ansiktet i fem minuter. Låt det ligga kvar ytterligare 5-10 min. skölj och du har en renare hud.

Handpeeling: Häll en msk olivolja och en halv msk salt i ena handen. Gnugga händerna som om du skulle tvätta dem i 10 min. Skölj med ljummet vatten. Bebishänder.

Om du börjar få en finne, dutta vanlig sårtvätt på och den försvinner på en natt eller två.

Hur ser din dag ut, vad använder du på en hel dag. Skriv roman om det
behövs (förmodligen)

Ok, varning för långläsning. Gå och kissa om du behöver, gör en kopp te, luta dig tillbaka. Nu kör vi!
Först rengör jag som sagt ansiktet med Jan marini, låter den sitta på medan jag borstar tänderna, smörjer in med någon dagkräm och låter den sjunka in ett tag. Om jag har bråttom skiter jag i krämen. Tar på deo från Nivea och nån parfym. Plockar ögonbryn om jag behöver.

Sminkar mig med The Eraser foundation från Maybelline, concealer från make up store, löst puder från E.l.f, rouge från samma märke, solpuder från Everyday minerals, ögonskugga från Isadora, en mörkbrun till ögonbrynen och en ljusbeige till ögonlock och som highlighter på ögonbrynsbenet, kindbenen, hakspetsen och näsryggen. Markerar ögonen med en mörkgrå skugga från HM eller en creme eyeliner från e.l.f, böjer fransarna, på med Lash Stiletto mascaran från Maybelline och läppglans som kan vara lite vad som helst. Plattar håret med Loreals Guardian angel och har i serum från Phc. Alternativt öser i torrshampo och sätter upp i tofs.

Under dagen smörjer jag in händerna med Nivea soft eller en handkräm som vi har på jobbet. Tar på läppglans/läppbalsam 100 gånger och bättrar på sminket lite om jag jobbar heldag. På kvällen rengör jag med samma rengöring eller en från Vichy och smörjer in ansiktet med nagelbandsolja från CMD. I duschen blir det shampo från Phc:s Blonde serie, balsam John Freidas Go Blonder (underbart), inpackning Aussies 3 minuite miracle och duschcreme från Palmolive just nu. Peelar ansiktet med Niveas pure peeling ett par gånger i veckan. Smöjrer in fötter, händer och läppar innan jag lägger mig.

Så, det var allt. Men det är såklart inte varje dag som ser ut såhär. Men en vanlig jobbdag typ.

 Vilken del av din kropp bryr du dig minst om? (Använder du minst SP på)
Huden på kroppen, är dålig på att smörja in mig om jag inte är supertorr.

Bästa hårtips?
Aussie Haircare gör jättebra produkter och finns till humana priser på Rusta just nu. Bra kap. Sen är ju torrschampo en räddare i nöden när man inte hinner tvätta håret.

Du ser dig i badrumsspegeln och upptäcker en finne, behandlingsprocess?
Oj beror på vilken tidpunkt det är och hur mycket tid jag har. Är det på kvällen duttar jag på sårtvätt så ofta jag kan och är det på dagen försöker jag dölja den med concealer. Att sova med nån rengörande produkt kan också funka.

Din hy är så torr att den spricker, vad gör du?
Den gör ju det rätt ofta på sina ställen, trots att jag har fet hy i grunden får jag torra partier framförallt på vintern. Har inget asbra tips men olivolja brukar väl funka för de flesta. Eller nån annan olja om man vill.

Vilka cremer använder du dagligen?
Har väl redan nämnt det? Men niveas soft är en super bra allroundkräm och Balm Balm har en helt organisk som är fet men bra till händerna.

Redogör förberedelsen för att måla på ett nytt nagellack
Nagellacksbortagning. Peta ner nagelbanden. Fila till naglarna, Nagelolja. Baslack, nagellack och överlack. Klart!

Vad har du med dig för SP på jobbet?
Ett antal läppglans, Nivea soft, Puder från e.l.f, ögonfransböjaren och parfym.

Hur tvättar du bort smink?
Ögonsmink medborttagning från Lumene, jättebra till vattenfast smink och övrigt med ansiktsrengöringen.

Om du reser bort, hur stor är din necessär?
Gissa? ;P

Hur många badrumsskåp har du?
Ett nästan för mig själv. Danne får en halv hylla.

Hur många husmorstips i SP-väg sitter du på?
En hel del får jag säga!Tycker att sånt är jättekul.

Om du måste slänga hela din SP-samling och bara får behålla EN sak, vad
blir det. DU MÅSTE SVARA!!!

Just nu,min rengöring. Inget annat har funkat så bra på min hud.

Vad är största SP-missen tjejer gör?
För mycket smink i tjocka lager, fel färger och så finns det ju de som noppar bort hela ögonbrynen och målar dit dem istället. Varför gör ni så? Sen tycker jag att alldeles för få tar hand om sina fötter.

Killar?
Men de är ju så rädda för skönhetsprodukter överlag. De flesta skulle inte dö av att ha en ansiktsrengöring och en fuktkräm. Sen finns det ju de som överdoserar parfym och det är INTE OK!

Hur mycket tid lägger du på att SP-behandla dig per dag.
Det låter ju som att jag inte gör annat men det är kanske sammanlagt 1-2 timmar beroende på vad jag gör. Ska jag bara vara hemma så blir det inte så mycket och ska jag på nåt särskilt kan det bli mer om man ska locka håret och sånt.

Vad är det sista i skönhetsväg du gör innan du går och lägger dig?
Balm Balms läppbalsam på läpparna, deras handkräm på händer och nivea soft på fötterna.


Så! Då var del 1 avklarad. Förstår ni nu att den är lång som fan. Men gilla om ni vill ha del 2 så får ni den redan imorgon.

Nu är jag hemkommen från ett 60 min långt konditionspass på gymmet. Körde som vanligt 20 min på cykel, crosstrainer och band. Men idag körde jag lite hårdare med level 8 på cykeln, 6 på crossen och lutning 10 på bandet. Tyckte att mina ben behövde det.

Inga kommentarer: