Leta i den här bloggen

torsdag 9 februari 2012

Att jobba till 75.

Ok, Reinfeldt tycker att vi ska jobba tills vi är 75 år. Något som blivit extremt kontroversiellt och delat upp Sverige i två läger, de som är för och emot. Själv måste jag säga att jag är emot att man ska vara "tvungen" att jobba tills man är 75. Inte för att man inte kan jobba när man är så gammal, självklart kan en del det och om de  vill vara kvar på sina jobb så tycker jag att de ska få vara det. Men det är en enormt stor skillnad på en 75-åring och en 75-åring. Förstår ni vad jag menar?

Alla har ju olika förutsättningar och jag vet ett flertal personer som är helt slut i kroppen eftersom de har haft tunga jobb hela livet. Likaså finns det de som inte klarar av sitt jobb psykiskt när de blir äldre. Kan inte de få gå i pension då? Så kan de yngre få en chans att ta sig in i arbetslivet.

För det är där jag verkligen inte förstår tanken med att jobba till 75. Vad händer med de yngre då? Det kommer väl knappast att dyka upp fler jobb ur tomma intet och hur många som helst kan inte starta egna företag. Alltså, får staten försörja de unga istället med socialbidrag vilket jag kan tycka är lite snedvridet.

Jag förstår att en del vill jobba tills de dör och varsågoda, gör det så länge ni klarar av era jobb. Men att tvinga folk att jobba när de inte orkar längre och utestänga de yngre från arbetslivet kan jag inte tycka är rätt. Jag är inte hundra procent insatt i detta men jag hoppas att det ska bli en valmöjlighet, inte ett måste.

Vad tycker ni?

Inga kommentarer: