Leta i den här bloggen

tisdag 22 mars 2011

Jobbjägaren?

Alltså jag fattar inte kanal 5s nya program jobbjägaren. Nu kan det ju vara jag som har misstolkat trailern för programmet och fått helt fel uppfattning, så kan det va och då ber jag om ursäkt om jag har fel. MEN min uppfattning är att de som är med i programmet, de jag sett, framställs som stereotyper för hur många vill tro att arbetslösa är. Lata, ovilliga att jobba och helt nöjda med att "slippa" jobba. Om det nu är så så förstår inte jag varför kanal 5 har valt att satsa på dessa människor. Jag kan utan problem räkna upp ett stort antal människor jag känner som är eller har varit arbetslösa och vantrivts något enormt. Det enda de har velat är att ha ett jobb att gå till, där de känner sig uppskattade, tjänar pengar och fyller en funktion.

Vore det inte bättre att satsa på att hjälpa de som är engagerade och verkligen vill och kan jobba? För min erfarenhet är att de är så många fler än "smitarna" som heller vill vara lediga och leva på bidrag, för jag tror inte att det är särskilt många.

Detta är min uppfattning rent generellt. Varför ska man tvinga folk som är sjuka eller utbrända att jobba eller ha praktik som ger dem ångest och till och med förvärrar deras sjukdomar, när det finns andra som skulle ge vad som helst för att få samma jobb eller praktik? Jag fattar inte det.

Dessutom fattar jag inte hur någon kan tro att man lever nåt slags lyxliv när man går på bidrag, då vet jag inte vad det är för bidrag för min erfarenhet är att ett socialbidrag inte inkluderar någon som helst lyx, om man ens får det för det är ingen garanti. Och det här VET jag eftersom jag själv har levt till 80 % på soc bidrag i ett år när jag bara jobbade helger. Det var ett av de värsta åren i mitt liv eftersom jag inte kunde göra någonting som kostade pengar.

Därför blir jag förbannad när folk som inte är insatta pratar om bidragstagare som någon slags parasiter som lever på andra, visst finns det de som är bekväma med det men det finns också de som gör allt för att ta sig ur sin situation och VILL jobba men inte får nåt jobb. Det är de som behöver hjälp och det är dem det borde fokuseras på istället för cancersjuka som borde få vara sjukskrivna tills de är friska utan att ifrågasättas eller någon som inte vill jobba och hellre lever i misär.

Det jag vill komma fram till är att jag tycker att det är tråkigt om "jobbjägaren" kommer att framställa folk som dessa lata stereotyper eftersom det bara kommer att befästa de fördomar som finns mot arbetslösa. För alla är inte likadana.

//Lina

Inga kommentarer: