Leta i den här bloggen

måndag 6 december 2010

Helt ärligt?

Helt ärligt nu, varför är det så oerhört kul att snacka skit om folk? Särskilt i den här lilla staden verkar det ta mig fan vara allas största nöje. Och visst. jag är inte felfri, jag tycker att det är jättekul att prata om folk men måste man fokusera på negativa saker? Allt går ju tydligen att framställa som dåligt.

Om man inte jobbar är man lat, skitsamma om du pluggar, är sjukskriven, Mammaledig eller arbetssökande, alla som inte jobbar gör tydligen inte det eftersom de är lata och heller lever på nån annan. Om någon däremot försöker sig på ett annorlunda jobb eller vill göra karriär då ska de helt plötsligt inte tror att de har nåt att komma med. Nej ett "vanligt" jobb ska man tydligen ha. Sedan sitter folk hemma och drömmer om att jobba med något de brinner för, är det underligt att vissa blir bittra?

Överhuvudtaget så ska man visst vara så vanlig som möjligt för att passa in i någon slags mall för hur man "ska" vara och jag tycker att det är så jävla tråkigt. Nu vet ju inte jag särskilt mycket om hur det är att vara kille men som tjej verkar det finnas ett stort antal regler som måste följas.

Man får inte vara mån om sitt utseende för då gnäller folk över att man är fåfäng och ytlig, men man ska samtidigt vara snygg. Men inte för snygg för då kan man ju få för mycket uppmärksamhet och det går ju inte för då blir andra tjejer avundsjuka. Är man blyg blir man uppfattad som tråkig och är man utåtriktad tror folk att man raggar på allt och alla. Är man för smal tror folk att man har ätstörningar och väger man några kilo för mycket är man "fet".

Är det den svenska avundsjukan som är boven i dramat eller är det människor i små samhällen som det är fel på? Eftersom vi får lära oss från början att inte sticka ut och att inte tro att vi är något är det kanske inte så konstigt att en del människor blir inskränkta.

Kan vi inte bara låta alla vara som de är utan att snacka så jävla mycket. Och om man nu ska prata om människor kan man väl hålla sig till sanningen och inte hitta på en massa skit. Har tappat räkningen på alla sjuka saker jag har hört om mig själv, fattar inte vart sånt kommer ifrån.

Ett väldigt rörigt inlägg ser jag nu men jag var bara tvungen att skriva av mig lite eftersom jag är så otroligt trött på att man inte kan lita på folk utan att man måste passa sig för vad man säger och gör hela tiden. Jag tycker på riktigt att om någon har problem med något jag säger eller gör så kan de väl säga det till mig på ett civiliserat sätt istället för att sprida ut lögner. Prata gärna om sånt jag faktiskt gör istället, det borde ju räcka.

//Lina

1 kommentar:

Lina sa...

WORD tjejen!!! helt rätt!!! så jävla tråkigt att det ska vara så här i samhället!!!