Leta i den här bloggen

onsdag 18 april 2012

Träningstips, Kom igång!

En del har frågat mig hur jag motiverar mig till att träna och röra mig så mycket som jag gör och hur man kommer igång med träningen om man är nybörjare eller har haft ett uppehåll. Nu är jag ju inget proffs men här är mina tips för att få in bra träningsrutiner.

1. Börja långsamt. Man behöver inte gå ut för hårt i början, då tröttnar många. Jag började med att promenera ett par gånger i veckan för att sedan utöka. Då hinner man inte tröttna och dessutom är promenader gratis och går att utföra när som helst på dygnet.

2. Hitta en träningsform du tycker är rolig. Testa så många olika aktiviteter du kan tills du hittar nåt du verkligen gillar. Häng med vänner eller familjemedlemmar på deras aktiviteter och se om du kanske gillar dem eller kolla med lokala gym/föreningar vad de erbjuder. Våga tänka utanför ramarna också och testa sånt du inte vågat dig på innan. Jag hade till exempel aldrig testat klättring om det inte vore för Danne och det tycker jag är superkul.

3. Skaffa en träningskompis eller flera. Det blir 100 gånger lättare att ta sig till gymmet om man vet att någon står där och väntar och det blir så mycket roligare när man har någon att prata med. Och har man en dålig dag och vill ligga hemma i soffan kan man peppa varandra till att komma iväg. Dessutom behöver det inte vara så komplicerat, om någon ringer och föreslår en fika föreslå en promenad istället.

4. Gör det till en rutin. Om du har samma arbetstider jämt är det ju lätt att utnämna en eller ett par kvällar/dagar i veckan till träningsdagar och alltid träna dessa dagar. Om man som jag jobbar oregelbundna tider får man planera lite extra. Jag kollar alltid på Söndagarna hur nästa vecka ser ut jobbmässigt och så planerar jag utifrån det.

5. Sätt upp mål. Det kan vara vad som helst, att träna två dagar i veckan en hel månad, att orka springa en viss sträcka/tid, gå ner i vikt, öka i styrka eller att göra bra ifrån sig på en tävling. Se till att ha fasta datum för när målet ska vara uppnått och om du vill, sätt upp delmål för att hålla koncentrationen.

6. Ge inte upp. Alla har upp- och nedgångar när det gäller träning. Man kanske blir sjuk en vecka, åker på semester eller tappar motivationen. Då är det bara att ta sig i kragen och börja om igen. Ju snabbare man tar tag i det desto mindre jobbigt blir det.


Och glöm nu inte att träning ska vara roligt, eller i alla fall uthärdligt. Om du hatar att träna och får tvinga dig själv varje gång så byt träningsform. Det finns massa roliga aktiviteter och det finns något som passar alla.

Lycka till!

Inga kommentarer: