Leta i den här bloggen

fredag 6 april 2012

God Lchf-chokladkaka!

Idag testade jag för första gången att baka en lchf-kaka. Det var från början mamma som föreslog att jag skulle baka något som var sockerfritt till påsk eftersom hennes karl undviker socker, och jag blir ju bara glad om någon mer vill testa lchf. Så efter mycket googlande hittade jag en kaka som lät både god och okomplicerad. Bakade en kaka och en omgång muffins och jag måste säga att jag är supernöjd. Jag var rädd för att den skulle bli platt, besk och tråkig men ut kom fluffiga luftiga muffins och en härligt kladdig kaka. Efter att ha provsmakat en muffin kan jag bara säga: I'm in love! Såååå gott!

Bara för att jag är så snäll så ska jag ger er receptet i min modifierade version, i grundreceptet ingick dubbelt så mycket mörk choklad och mer kakao men eftersom jag inte ville ha en för stark kaka halverade jag mängden och tycker att det blev superbra. Grädden var inte med från början men jag tänkte att lite grädde är ju aldrig fel. Bilden är från originalreceptet men min kaka såg ut likadant :)


Ingredienser: 
200 g skållad och skalad mandel
100 g mörk choklad helst utan socker
200 g smör
1 dl sukrin, eller annan sockerersättning
2 msk kakao
5 ägg
3 msk grädde

ev florsocker till garnering 

Till servering:
vispad grädde och bär

Gör så här 
Hacka mandeln fint eller mal den. Smält choklad och smör över vattenbad eller i micron. Tillsätt sukrin och sikta ner kakao under omrörning. Tillsätt mandeln, grädde och därefter ett ägg i taget. Rör hela tiden kraftigt(eller med elvisp).

Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, 25 cm i diameter.

Grädda i 150 graders ugn 30-45 min beroende hur "kladdig" du vill ha den. Den ska vara lite lös inuti när du tar ut den.


Och voíla så har du en god kladdkaka utan mjöl och socker!

Inga kommentarer: