Leta i den här bloggen

onsdag 26 januari 2011

Recept!

När jag kom hem från min promenad för ca 30 minuter sen var jag så hungrig att jag hade kunnat äta en elefant. Men det gjorde jag inte utan det blev wokade jätteräkor i röd curry. Supergott! Så jag tänkte dela med mig av ett av mina favorit recept.

Till två portioner behövs:

Någon typ av protein, t.ex 1 kycklingfile, 2 laxfiler, räkor, 2 fläsk-schnitzlar eller något annat du gillar.

1/3 påse frysta wokgrönsaker

3 dl matlagningsgrädde

ca 1-2 matskedar röd currypasta

ca ½ msk soya

saft från ½ lime eller liten citron

1 vitlöksklyfta

salt och peppar

Gör såhär:


1. Om du använder kött eller kyckling, stek det en stund så att det inte är helt rått.

2. Lägg grönsakerna i en wokpanna eller gryta med lite smör/olja och värm den tills de tinat.

3. I med grädde, currypasta, soya, vitlök, limesaft och andra kryddor om du vill

4. I med köttet/fisken/räkorna

5. låt koka en stund tills allt är klart ca 10 min.

Servera med kokt ris

Klart!


Självklart kan man variera den här rätten hur mycket som helst. Man kan ha färska grönsaker om man vill, mer eller mindre currypasta beroende på hur stark man vill ha den och den går att göra helt vegetarisk med t.ex quorn. Det viktigaste är att smaka av ett par gånger så att det blir bra, bättre att ta lite mindre av allt först och lägga till om man tycker att det behövs :)

//Lina

Inga kommentarer: