Leta i den här bloggen

måndag 29 november 2010

Back in business!

Hello! Igår kom jag efter världens längsta resdag hem till min älskade lägenhet. Det var skönt att komma hem men jag hade gärna kunnat stanna ett par dagar till. Eller helt enkelt flyttat hem till Matilda haha. Irland var wonderful, har massor att berätta men jag tar lite kort dag för dag här så ni får en bild av min lilla resa.

Tisdag: Åkte från Västervik vid 10.50 på förmiddagen och genomled massa tråkiga timmar på bussar fram till Skavsta där mitt flyg gick vid 16.40. Flygresan gick bra och det tog bara ett par timmar innan jag landade i Dublin. Där vardet bara att hoppa på nästa buss som tog mig till Heuston Station och där fick jag vänta ett tag på tåget till Limerick. Han med att äta mat och kolla runt lite. Tågresan tog ca 2,5 timmar men hade bara ett byta vilket uppskattades mycket eftersom jag var rätt trött av allt farande. När jag kom fram till Limerick hoppade jag i en taxi och åkte hem till Tilda där festen var i full gång. Det var så himla kul att se henne igen :). Fixade till mig lite snabbt, hälsade på folket och svepte en öl och sen var det bara att ge sig på Limericks nattliv. Jag säger bara en sak, Sveriges nattliv på vardagarna kan slänga sig i väggen. Irländarna vet hur man festar haha. Slog typ rekord när jag blev bjuden på en Bacardi ca 2 minuter efter att vi kommit in. Nice! Sen blev det massa dans, shots och drinkar fram till kl 2 när det stängde och vi tog en taxi hem och efterfestade hemma hos Matilda. Jag, Lisa och Sandra gick och la oss hyfsat tidigt ca 4/4.30 tror jag men Matilda höll tappert igång till kl 7 på morgonen. Bra jobbat!

Onsdag:
Inte mycket action på onsdagen kan jag säga. Vi var lite trötta efter kvällen innan så vi hängde mest hemma hos Matilda och snackade om allt mellan himmel och jord. Fick träffa Laura som Matilda bor med lite mer och hon var verkligen supergullig. Förstår att de trivs ihop. Överhuvudtaget så var alla jag träffade jättetrevliga. På kvällen tog vi tag i oss själva och gick óch handlade mat som vi lagade och åt.

Torsdag:
På torsdagen tog vi bussen och åkte till Galway där Matilda har varit och jobbat innan. Supermysig stad med massor med bra shopping, har gjort fina fynd som jag är riktigt nöjd med. Vi åt världens godaste lunch på hotellet där Tilda jobbade, Kalkon med fyllning, potatismos, pommes, och grönsaker = sjukt gott!Vi avslutade dagen på "The Kings Head" med varsin Irish Coffe. Bussresan hem var riktigt seg eftersom båda var förkylda men det var det värt för Galway är lätt en av min topp 3 favorit städer.

Fredag:
Följde med Matilda till skolan och fick se typ hela University of Limerick. Väldigt stort och väldigt fint. Jag fick till och med följa med på en föreläsning och det var lite spännande och väldigt kallt haha. Typ minusgrader i salen men så är ju jag ovanligt känslig för kyla också :P. Blev riktigt sugen på att ta en utbytes termin när jag såg skolan. På kvällen var det fest hos de grekiska grannarna och vi började med förfest i Tildas kök med Laura, Marcus och en norsk kille som jag glömt namnet på. Väldigt lugn och trevlig kväll med massa kul folk från alla möjliga länder. Skoj att träffa lite nytt folk för en gångs skull. Tyvärr kände inte jag och Matilda oss helt 100 på friskhetsfronten så istället för att följa med ut så poppade vi popcorn och kollade på The big bang theory tills vi somnade.

Lördag: Hemresedagen spenderade vi i Limericks centrum där jag ägnade mig åt lite power-shopping innan jag åkte, ni ska få se sjukt snygga skor inom kort. Vid 13 ca sa vi hej då (lite sorgligt) och jag påbörjade min färd mot sverige. Träffade en jättesnäll indisk/australiensk man på tåget som bar mina väskor, köpte fika åt mig och erbjöd mig jobb om jag nån gång skulle vilja komma tillbaka till Irland. Fick hans visitkort men har inte riktigt lyckats lista ut vilket företag han jobbar på haha. Nån typ av chef var han iaf. Lovade att maila när jag kom hem så han inte skulle behöva oroa sig för att jag kom bort. Så himla snällt. På flygplatsen hamnade jag i en liten "diskussion" i säkerhetskontrollen och blev ifråntagen lite saker men sen flöt allt på bra. Lyckades ta mig tillbaka till Skavsta och vad som hände där tänker jag inte gå in på men att vissa människor är totalt inkompetenta kan vi konstatera. hur som helst hittade jag en flygbuss som gick till Linköping. Kl 2 var jag framme och mötte Ia, gick till Platens (studentpub) men det var kaos-kö så vi gick efer ca 15 minuter. Efter en falafeltallrik gick vi hemåt, fick med oss Sofie som så snällt raggade upp en svarttaxi som tog oss hem till Johannelund. Kl 4.30 somnade vi och då var jag helt slut efter 13 timmars resande. På söndagen åkte jag med Mamma och Kent som hade varit på Ikea. Skönt med gratis resa;).

Nu håller jag redan på att planera ett återbesök nån gång i vår/sommar. Vill röva bort min älskling och ta med honom till Galway och så vill jag se mer av Dublin. Irland är verkligen mitt nya favoritland :D

//Lina

Inga kommentarer: