Leta i den här bloggen

tisdag 26 juni 2012

Dagens fråga!


Anonym sa...
Hej! Du som är så bra på smink, vad ska man köpa om man precis upptäckt att smink är jättekul men bara äger en mascara och ett nagellack typ? Känner för att investera i lite nya grejer, ca 5 st. Gärna budget :) _____________________________________________________________________________________________
Svar: Hej du anonyma, vilken rolig fråga! Mascara är ju en bra början och förutom den tycker jag att dessa sex produkter utgör en bra grund i allas necessärer:
1. Foundation/färgad dagkräm. Något som jämnar ut huden och utgör ett bra underlag. Utgå från din hudtyp och välj det som passar bäst, behöver du bara en lätt täckning prova Garniers BB creme eller L'oreal Lumi magique foundation. För lite mer täckning, testa The eraser foundation från Maybelline. Gillar du mineralfoundation är Tikei superbra och superbillig.
2. Concealer. Har du mörka ringar under ögonen eller kanske någon finne som behöver täckas så är concealern din bästa vän. Jag gillar Make up stores cover all mix och Too faced flawless concealer. Båda ligger lite högre i pris men är verkligen värda sina pengar. En bra budgetvariant är Maybelline Fit Me concealer.
3. Löst puder. För att fixera flytande foundation och concealer. Har du väldigt torr hud kan du hoppa över detta men de flesta blir ju lite blanka eller svettiga under sommaren så pudra lätt över ansiktet för att suga upp överflödig fukt/olja. Min all time favourite är Tikei mineral veil eller Tikei primer som funkar toppen som avslutande puder. E.l.f har ett bra också, studio finishing powder.
4. Rouge/solpuder. Jag är ett stort fan av rouge och nu på sommaren föredrar många ett solpuder istället när man blir lite brun. Fråga i butiken efter en färg som passar dig men var försiktig så att du inte går för mörkt. Ett ljust rosa, aprikos eller bronzetonat. Det bästa är ju förpackningar som innehåller både ett rouge och ett solpuder. Använd rouget på kinderna och solpudret sveper du över panna, näsa, haka och eventuellt lite unger kindbenen. Så gör jag i alla fall :). Mitt favorit rouge kommer från E.l.f och heter studio blush men även Tikei och maybelline har bra rouge. Solpuder brukar finnas superbilligt på HM och jag tycker att de funkar hur bra som helst.
5.Ögonbrynspenna/skugga. Ögonbrynen ramar in ansiktet och definierar ögonen. Använd en penna eller en skugga med pensel. Jag tycker att både penna och skugga funkar bra så länge man inte gör för skarpa streck med pennan eller använder en för mörk skugga. Budgetpennor finns hos HM, de är jättebra och typ gratis. När det gäller skugga vet jag att Viva la diva har en tredelad vilket är superbra eftersom man kan blanda till en färg som passar.
6. Läppglans/stift. Jag hade inte tänkt ta med denna punkt först eftersom det kan se jättebra ut med bara ett läppbalsam eller typ försvarets hudsalva men ett läppglans eller läppstift lyfter looken och gör att det ser mer enhetligt ut tycker jag. Ett genomskinligt eller ljust rosa glans utan skimmer funkar till allt och till fest är det supersnyggt med ett rött eller starkare rosa. Så länge man inte går runt med torra flagande läppar så är allt ok tycker jag. Prova Apolivas tubläppglans eller maybellines. 

Hoppas att du är nöjd med svaret. Vill du ha mitt bästa tips förutom dessa är det: Ögonfransböjaren! Om man inte har naturligt böjda fransar är den en lifesaver och gör sååå mycket för ögonen. De ser större och piggare ut och fransarna upplevs som längre. Böj en gång längst in, en på mitten och en längst ut.

Lycka till!





1 kommentar:

Lina sa...

håller med!:)