Leta i den här bloggen

måndag 26 mars 2012

Vårutmaningen!

Min vår utmaning kommer alltså att gå ut på att jag ska komma i mitt livs form till den 1:a Juni. Dels för att sommaren börjar då och då vill jag känna mig fit och snygg, och dels för att jag går upp i arbetstid och antagligen kommer att få väldigt lite tid till träning under sommaren och då tänker jag att det är lättare att underhålla en bra form än att ligga i hårdträning.

Så jag startar idag och kommer att ligga i ordentligt i 10 veckor framöver. Målet är att tappa 3 kg minst men jag kommer inte bara att gå efter vågen utan måttbandet också. Har mätt mage, midja, armar, lår och rumpa idag och jag tänker inte skriva ut måtten här, de håller jag för mig själv så länge. Men i slutet av utmaningen tänkte jag publicera före och efter mått om ni är intresserade. Ska även förbättra min kondition och målet där är att kunna springa 3 km minst. Hatar nämligen att springa nu, cyklar hellre 1 mil än springer 1 km. Men det ska det ändras på.

Min startvikt är 56 kg och min målvikt är 53. Drömvikten är 52 men eftersom det är så länge sen jag vägde det så vet jag inte om det är realistiskt. Men det borde gå så min förhoppning är att jag ska nå dit.

När det gäller kosten kommer jag inte att göra några stora förändringar, LCHF inspirerat och mycket grönsaker (som alltid) känns som en bra plan. Och sockret ska jag försöka hålla mig ifrån så mycket som möjligt, självklart kommer jag att unna mig men det får inte gå över gränsen.

Så nu kör vi vecka 1! Träningsplanerna ser ut såhär:

Måndag: Gymmet, kondition och styrka
Tisdag: Promenad
Onsdag: Gymmet, kondition och styrka
Torsdag: Simma
Fredag: Promenad/crosstrainer
Lördag: Ev simma annars promenad
Söndag: Vila

Kommer att utvärdera i slutet på varje vecka.


Inga kommentarer: