Leta i den här bloggen

tisdag 24 mars 2009

Inte

På förläsningen igår pratade Göran om "Inte-Frågor". Det man inte gör, säger, tycker...Då handlade det om intervjuer men jag tänkte på nåt helt annat.

Det man inte säger till varandra.

Ni vet ju själva att ibland säger man inte det man menar och tycker. Ibland behövs det inte, man kan tolka sina nära och kära ganska bra ändå. Vi vet att vi är roliga om någon skattar åt våra skämt, vi vet att någon älskar oss när de ger oss en kram utan att vi egentligen förtjänar det.

Vi har också lärt oss att tyda enkla signaler som blickar, gester och tonlägen. Vi kan oftast avgöra om någon mår bra eller dåligt bara genom att titta på dem. Man kan också avgöra vad personen tycker om dig. Om man får en blick som säger "Jag är så jävla förbannad på dig just nu så jag skulle kunna slå ner dig här och nu" så vet man oftast varför och då kan man be om ursäkt eller på nåt annat sätt ställa det till rätta.

Men ibland vet man inte det, man har ingen aning om vad problemet är och då blir "Inte" ett stort problem. När ingen säger något, när man bara ser den där blicken, hör den där tonen, känner den där distansen. Då är det kört, någon måste prata, någon måste fråga, annars kan man inte lösa problemet. Då går det åt helvete.

Jag ser tvivlet i din blick, jag hör irritationen i din röst och jag känner distansen när du är i närheten. Jag vet att något är fel men jag vet inte vad. Jag fattar att du tycker att det är mitt fel, men jag vet inte vad jag ska göra för att det ska bli bra. Jag vet att du inte alltid håller med mig i det jag gör och säger. Jag fattar men ändå inte. Jag vill veta säkert, jag vill att du pratar med mig. Och gör det nu för sen är det för sent, då sitter vi där och har inget att säga till varandra. Då kan man se vänskapen som slut.

Det här gäller er allihop. Jag kan inte läsa tankar, har jag gjort nåt fel så får ni säga det annars kan jag inte göra nåt åt det och då bli det som det blir. Det funkar inte att hålla käft om problemen. Vad det än gäller.

Det jag egentligen vill säga på ett långt och krångligt sätt är att vi alla måste bli bättre på att kommunicera med varandra.

Så det så.

//Lina

Inga kommentarer: