Leta i den här bloggen

lördag 23 januari 2010

Meningen med livet?

Är det någon som har ett förslag på vad den kan vara? Själv tror jag att alla har en egen mening med sitt liv, vare sig man vill eller inte. Vissa av oss hittar nog den här meningen utan att veta om det och vissa letar hela livet igenom utan att hitta den. Men kan det finnas fler meningar? Eller olika i olika stadier i livet? Är det meningen att man ska leta eller är själva tanken att den bara uppenbarar sig när den har lust? Vad är min mening?

Ibland känns det som att timmar, dagar, veckor, år bara går och slösas bort på ingenting. Hur många gånger tänker man inte tillbaka och slås av tanken "Varför la jag min tid på det där?". Men hur ska man veta vad som är värt att satsa på och vad man borde strunta i? Hur vet man när man bara är lat och vill ge upp eller när det inte är värt att lägga ner sin tid?

Vad betyder mest i den där jävla slutändan?

För min del handlar det om att fylla mitt liv med så mycket som möjligt. När jag dör vill jag kunna tänka att jag i alla fall har levt, varje sekund och varje minut. Jag vill ha det där lilla extra. Hela tiden. Och så blir jag besviken när allt verkar handla om jobb 8-16, räkningar, disk och slentrian. Eller? Kan det vara så att meningen är att kunna uppskatta de små glädjeämnena i vardagen? Ett telefonsamtal från en vän, att vakna bredvid den man älskar, ett gott fredagsvin.

Jag tror att mitt problem är att jag har så svårt att nöja mig. Jag får panik vid tanken på ett "vanligt" Svensson-liv, villa, Volvo, vovve osv. Samtidigt känns det tryggt och lugnt. Men var är spänningen? Var är äventyret? Var är livet?
Jag vill inte gå miste om någonting.

Jag vet inte vad jag vill ha. Men det är något mer.

//Lina

Inga kommentarer: