Leta i den här bloggen

tisdag 30 mars 2010

Lina lagar mat!

Idag har jag faktiskt lagat "riktig" mat och inte bara typ sallad eller makrill med nudlar haha. Oerhört enkel och god fiskgryta som jag komponerade helt själv av det som fanns hemma.

Till grytan behövs:

Fiskfilé, jag använde hajmal men vad som helst går bra.
ca 10 cm purjolök
fryst grönsaksmix t.ex wokgrönsaker
en halv burk creme fraiche
en skvätt grädde eller mjölk
2 vitlöksklyftor
3 färska champinjoner
salt, peppar, fiskkrydda

1. Fräs grönsaker och purjolök i lite smör tills allt är hyfsat mjukt
2. häll på creme fraiche och grädde
3. pressa i vitlöken och krydda med de övriga kryddorna och låt allt småkoka i ca 5 min
4. Skär fisken och champinjonerna i bitar och lägg i dem
5. låt allt koka tills fisken är klar ca 10 min.



Jag serverade med babyspenat, morotsstavar och rädisor men vill man ha ris eller potatis till tycker jag att man ska det. Sen går det ju att byta ut grönsakerna till vilka som helst som man gillar. Men purjon är ett måste!

//Lina

Inga kommentarer: