Leta i den här bloggen

måndag 9 december 2013

Nyttiga chokladbollar, recept



Idag testade jag att baka nyttiga chokladbollar efter att jag blivit inspirerad av min kollega som brukar bjuda på dem på jobbet. Jag har inte använt några exakta mått utan gått mer på känsla. Smeten ska bli som vanlig chokladbollssmet i konsistensen så man får prova sig fram. Men på ett ungefär hade jag i:

1 dl kallpressad kokosolja, jag använde Kung Markattas
1-2 dl Kokosflingor (ha i tills konsistensen blir som du vill)
½ dl mandelmjöl
½ dl solrosfrön (det går bra med hackade nötter, mandlar eller pumpafrön också)
3 msk kakao
2 msk agavesirap eller honung

Rulla bollarna i kokosflingor och låt kallna i ca 20 min.

Smaka av under tiden och ha i mer om det är något som fattas. Man kan även smaksätta med det man gillar. Något som är supergott är chiliflakes och gojibär.

Lycka till!

Inga kommentarer: