Leta i den här bloggen

torsdag 3 juli 2014

Kanadaresan dag 4-6

Nu är det dags för del två av Kanadaresan. Har bildmaterial till 100 delar till men nöjer mig med två till efter denna. Vill ju inte att ni ska tröttna.

Dag 4


Eftersom dag 4 var en Måndag och Cajsas semester inte hade börjat än så fick vi roa oss lite på egen hand. Vi tog en kaffe hos Cajsa på morgonen och sedan åkte jag och Carolina till gallerian och mataffären för att handla till kvällens grillning. Köpte även en klänning, en blus och presenter till min familj. När vi kom hem gick jag, Carolina och Lars på promenad runt en del av en sjö. Så himla fint! Fikade när vi kom hem.





När Cajsa hade slutat jobba åkte vi in till stan och gick ner ner till Thunder Bay's marina. Väldigt mysigt men lite kallt. Annars hade vi toppenväder hela dagen med strålande sol. 

                  




Dagen avslutades med grillning hemma hos Cajsa och Sam. Väldigt trevlig kväll med supergod mat och gott rosevin. Förövrigt så har det provsmakningsstånd i vinbutikerna i Kanada. Det ni! 










Dag 5

Dag 5, Tisdag, var vår stora USA-dag. Vi åkte hemifrån hyfsat tidigt så självklart blev det kaffe i bilen. Den här gången en Marsmallowlatte från Made Fresh. Säger ju att jag är besatt av marsmallows. 



Vi var väldigt peppade bak i bilen. Utsikten på vägen var fantastisk. Naturen är helt underbar. Kändes väldigt kul att komma över gränsen om man ska tro bilderna haha. 

Foto: Gruppselfie i bilen
                

                




Första stoppet när vi kommit över gränsen blev den lilla staden Grand Marais som ligger vid Lake Superior precis som Thunder Bay, där vi strosade runt, åt lunch (jag älskade min bacon cheeseburgare), hängde på en strand och tittade i butikerna. Jag försökte även att väga upp mitt ohälsosamma liv genom att köpa en hälsodryck med ca 10 olika grönsaker i på Whole Foods. Åsikterna om den var lite delade kan man säga...



















Foto: Underbar dag i Grand Marais,  USA.

När vi var klara i Grand Marais styrde vi Dodgen mot nästa destination; Lutsen, som är en skidort på vintrarna och på sommaren använder man liftarna till att åka upp och titta på den fantastiska utsikten. Är väldigt stolt över att jag vågade mig upp i liften som gick väääääldigt högt upp mot slutet. Men det var det värt för att få se allt. Jag, Cajsa och Carolina nöjde oss med en fika på ett cafe när vi kom upp till högsta punkten och Calle och Lars utforskade området lite.





 



På kvällen var vi alla så trötta efter alla intryck men vi åkte ändå till Boston Pizza och åt middag  Tror att USA-dagen var min favoritdag.

Dag 6

På onsdagen var det dags för Cajsa att jobba igen men vi hann med en pannkaksfrukost på Made Fresh innan. Så otroligt goda pannkakor! Lars slog till på "I can't believe I ate the whole thing" och det är nog den största frukosten jag någonsin sett (allt på bild 2 ingick).




Efter den här gigantiska frukosten gav vi oss iväg på lite olika äventyr. Carolina var tyvärr sjuk så hon stannade hemma, Lars och Calle skulle ha åkt iväg på hike men hamnade på en basebollplan och jag spenderade ett par timmar i Gallerian. Hittade en hel del även denna gång. Det fanns ju så många butiker hihi. När jag kom hem kände jag att det var dags att röra på fläsket så jag tog en 5 km powerwalk i solskenet. Grymt skönt.


När Cajsa slutade jobbet åkte jag och Lars och hämtade henne för en tur till mataffären. Vi åt middag hemma och efter det tog vi en spontantur ut till ett reservat för "First Nation Canadians". Väldigt härlig miljö precis vid sjön och intressant att ha sett ett reservat och en trailerpark på riktigt. Vi tog en liten promenad och bara njöt av vädret.




När vi kom tillbaka till stan så kände jag och Cajsa att vi inte riktigt var klara med kvällen. Det var så härligt väder så vi gick ner till en bar på samma gata som Cajsa bor på och tog en drink. Vi åt även de största mozzarella sticksen ever. Jättemysig kväll som slutade med en promenad hem till Cajsa i kvällssolen.




Man kan tro att det blev väldigt många drinkar med den här bildkvaliteten, men det är mobilen som tar suddiga bilder i vissa vinklar.






Det var allt för denna gången!









Inga kommentarer: